Gult på anställningsintervjun, grönt för energi och rött när du vill varva ner, eller hur var det nu igen? Nja, inte riktigt. Med hjälp av lite hederlig färgpsykologi ökar du dock dina chanser att nå ut med ditt budskap – rejält.
Digitaliseringen har inte direkt underlättat för den som vill nå ut och genom bruset. Dagligen översköljs du som konsument av hundratals budskap från olika avsändare. All kommunikation sker som bekant dock på mottagarens villkor, för dig som marknadsförare betyder det att du behöver tänka till ordentligt om du vill särskilja dig ur mängden.
Nu inför julen är det inte ovanligt att kampanjerna avlöser varandra titt som tätt, exempelvis att skicka ut julhälsningen eller specialerbjudanden till dina kunder i fina kuvert i olika färger är en god idé om du vill bli ihågkommen.
Vad signalerar olika färger?
Färgpsykologi handlar i kort-korta drag om symboliken som förknippas med olika färger. Här gäller det att vara lite på sin vakt då olika färger kan ha olika innebörd inom olika kulturer. Några universella regler kan du dock lita på, här nedan hittar du en genomgång av ett par klassiska kulörer och hur de tolkas:
- Rött – förknippat med kärlek, passion och dominans. Ett klassiskt kort både för anställningsintervju och dejt, såväl som varningsskyltar och realappar.
- Grönt – en lugnande, harmonisk och betryggande färg. Det är ingen slump att både läkare och bankbranschen älskar att omge sig med 1000 nyanser av grönt!
- Blått – sägs bland annat stå för trofasthet och stabilitet. En oerhört populär färg bland aktörer i affärsvärlden som vill skapa förtroende. Du som är svensk kanske även kommer på dig själv med att tänka på politik, då partiet Moderaterna är starkt förknippade med sin marinblåa logotyp.
- Svart – maktens och dödens färg.
- Gult – värme, glädje, lekfullhet. Ett fantastiskt färgval när du vill skapa förutsättningar för exempelvis ditt kreativa team på kontoret.
Nu vet du lite mer om hur du med hjälp av färgpsykologins magiska trick kan kommunicera dina budskap ännu tydligare. Tveka inte att utnyttja färger i din marknadsföring för att maximera försäljningseffekterna inför jul. Lycka till!