Vad är skillnaden på aggressiv marknadsföring och måttlig marknadsföring? Och hur kan du se till att anpassa dig efter dagens mer digitala sätt att synas på, i sociala medier och annonser online?
Vill du och ditt företag få en lönsam marknadsföring? Med ett digitalt utgångsläge kan du följa dina kunder i det digitala landskapet, med en mätbart, lönsam marknadsföring. Se till att alla i din målgrupp nås av just ditt budskap, med Millstone Group.
Aggressiv marknadsföring som väcker känslor
Apropå marknadsföring och reklam har den aggressiva spelreklamen på radio, tv och i mobiler fått många att tröttna. I en artikel i Resumé går det att läsa om hur det nu startat flera upprop där målet är att förbjuda spelreklamen – helt och hållet. Bland annat skrivs det att Sverige ska ta efter Italien och förbjuda alla former av spelreklam, eftersom det är hälsoskadligt, inte minst för de som har stora problem med just spel. På sociala medier som Facebook har ett upprop delats hela 73 000 gånger i skrivande stund. Dessutom har civilminister Ardalan Shekerabi (S) gjort kraftiga utse mot både spelbolag och deras marknadsföring, för att de inte är måttliga i sina reklamer.
Problemet är att det inte svårt att avgöra just måttligt, när det kan tolkas så olika. Civilminster skrivr nu att hot om en ännu mer skärpt lagstiftning kan bli verklighet men kanske kommer det inte gå så långt som att helt förbjuda spelreklam. Dagens regelsystem verkar inte, i tillräcklig omfattning, skydda de konsumenter som riskerar att fara illa och hamna i ett ordentligt beroende, och inte minst skulder som de sedan kanske kan få dras med hela livet.
Du kan anmäla reklam
Om du tycker att ett företag eller produkt inte lever upp till konsumenträttslig lagstiftning kan du anmäla reklamen till Konsumentverket. Till exempel om det inte framgår att det är reklam eller om informationen är vilseledande. Mer om det kan du läsa här.