Så hanterar du konflikten med kollegan

Har du en kollega som du upplever tar mycket av din energi? Eller har du svårt att komma överens med din chef? Många konflikter uppstår på grund av att vi själva är dåligt förberedda på att hantera svåra samtal, kritik eller att vi inte är tränade på att ge feedback på ett bra sätt. Här tipsar vi om en inspirerande föreläsning som kommer ge dig och dina kollegor ny energi att lära känna varandra!

Varje dag, på alla arbetsplatser, förekommer det underliggande konflikter. Ibland blossar de upp, ibland tonas de ner av sig själv. Hur bra är du själv på att se din egen del i en konflikt? Även om det finns många människor därute som aktivt söker sig till konflikter, så är de flesta konflikter inte bara ”den andras” fel. Gå på en inspirerande föreläsning om bemötande och lär dig allt om vad det innebär att vara en människa.

Konflikter – den mänskliga faktorn?

För att bli bättre på att hantera konflikter på arbetsplatsen är det viktigt att man lär sig förstå hur människan fungerar. Det är inte heller ovanligt att man försöker undvika konflikten på olika sätt, vilket många forskare idag menar är kontraproduktivt. Det är bättre att ta itu med konflikten så fort den uppenbarar sig, istället för att sopa den under mattan.

Många konflikter uppstår för att ledarskapet är dåligt: en chef måste vara desto bättre på att ta tuffa samtal, förbereda de anställda på dåliga nyheter och ge konstruktiv feedback. Lena Skogholm föreläser om mänskligt bemötande och är lite av ett proffs på att förklara hur den mänskliga hjärnan fungerar i olika situationer. Bli bättre på att hantera dina kollegor, och bli också en bättre människa som sprider glädje och energi kring dig!